• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

۱۰۰ درصد مساحت کاشمر در خشکسالی قرار دارد

  • کد خبر : 3257
  • 29 خرداد 1402 - 16:43

👤 علی اصغرزاده، رئیس اداره هواشناسی کاشمر و کوهسرخ:

🔹با تحلیل آماری دما و بارش شهرستان کاشمر در فصل زراعی جاری تا نیمه خردادماه ۱۴۰۲، می‌توان به ثبت بارش تجمعی ۱۰۶ میلیمتری کاشمر اشاره کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۳ درصد افزایش بارش را نشان می‌دهد.

🔹در مقایسه با دوره آماری بلند مدت، بارش‌های تجمعی کاشمر در فصل زراعی جاری تا نیمه خردادماه امسال، ۴۲ درصد کاهش داشته است. در همین دوره آماری، فصل زراعی متوسط بارش استان ۱۰۸ میلیمتر ثبت شده است که کاشمر تقریباً با میانگین استان برابری می‌کند.

🔹نتایج تغییرات اقلیمی که به دنبال آن موجب تغییر در نظم بارش‌ها و افزایش دما و کاهش بارندگی شده است، در جنوب غرب خراسان به خصوص در شهرستانهای کاشمر و خلیل آباد، بسیار مشهود است.

🔹تغییرات اقلیمی موجب شده تا متوسط بارش ۱۰ سال اخیر کاشمر، به ۱۵۵ میلیمتر برسد که نسبت به دوره آماری بلند مدت، ۱۸ درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد. طی ۱۰ سال گذشته، دشت کاشمر همواره در شرایط خشکسالی قرار داشته است.

🔹از ابتدای فصل زراعی تا نیمه خرداد سال جاری، کاشمر متوسط دمای ۱۴.۸ درجه سانتیگراد بالای صفر را تجربه کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ دهم و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۱.۳ دهم گرمتر است.

🔹در مقایسه دمای کاشمر با متوسط دمای استان، این شهرستان در فصل جاری افزایش دمای ۱.۸ درجه سانتیگراد به نسبت میانگین دمای استان را داشته و از ابتدای فصل زراعی، فصل گرمتری را نسبت به دوره آماری کوتاه‌مدت و بلند مدت و همچنین میانگین کل استان، تجربه کرده است.

🔹با توجه به کاهش بارش‌ها و افزایش دما و افزایش تبخیر و تعرق، در مصرف صحیح آب در حوزه کشاورزی و آشامیدنی، باید مدیریت جامع و کاملی را ارائه کرد. امسال نسبت به سال قبل، بارش‌ها در کاشمر نسبتاً مؤثرتر بودند که به سمت روزهای پایانی سال شیب پیدا کرده بودند و از نیمه دی‌ماه به بعد، بارش داشتیم.

🔹در فروردین‌ماه امسال هم بارش مناسبی در این شهرستان داشتیم؛ علاوه بر اینکه در زمان مناسب بارش‌ داشتیم، عموماً حدود ۱۰ میلیمتر و یا بالاتر بودند که به لحاظ کشاورزی، مؤثر و تأثیرگذار بوده است. بارش مناسب و مؤثری در روزها و ماه‌های آینده در کاشمر نخواهیم داشت و اگر هم باشد بسیار محدود هستند.

🔹در تیر ماه و مرداد ماه، حدی دمایی این شهرستان به ۴۳ درجه سانتیگراد خواهد رسید. به دلیل تغییر اقلیم، دمایی که تاکنون کمتر تجربه کرده‌ایم را، پیش رو خواهیم داشت و شاهد پیوستگی دماهای حدی زیادی خواهیم بود.

🔹شهرستان کوهسرخ با توپوگرافی و حوزه آبریز وسیعی که دارد، شرایط متفاوت‌تری در فصل زراعی جاری به لحاظ بارشی نسبت به دشت کاشمر، داشته است.

🔹بارش‌های کوهسرخ در فصل زراعی جاری، به صورت تجمعی ۱۵۹ میلیمتر ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۲ درصد افزایش بارش را نشان می‌دهد.

🔹کوهسرخ بعد از قوچان، دومین شهر پربارش استان است و بارش ها در این شهرستان، ۴۷ درصد نسبت به میانگین استان افزایش یافته است.

🔹۱۰۰ درصد مساحت شهرستان کاشمر در خشکسالی قرار دارد. پروژه ساخت سالن مدیریت بحران‌های جوی اداره هواشناسی کاشمر، از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی برخوردار است.

🔹هواشناسی کاشمر به عنوان سومین شهر در استان، اقدام به تهیه بولتن هواشناسی کشاورزی در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته نموده و آخرین توصیه‌های فنی و تخصصی با همکاری ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر، در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

🔹به عنوان یک سند راهبردی با همکاری متخصصان ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر، تنظیم سند انگور در حال انجام است و ارائه نسخه اولیه آن به سازمان هواشناسی کشور، صورت گرفته است.

🔹با توجه به وظیفه اطلاع‌رسانی هواشناسی از وقوع بارش‌های سیل‌آسا و هشدار سیل به مدیریت بحران، پیگیری تقویت و نصب سنسورها در ایستگاه قوچ پلنگ در بخش مرکزی کاشمر رو به اتمام بوده و سیستم به صورت فعال و لحظه‌ای، میزان بارش را به کاربران تعریف شده به‌صورت پیامکی، اطلاع می‌دهد.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3257

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.