• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

همدستی خشکسالی و گرما، سبزوار را تشنه‌تر کرد

  • کد خبر : 3261
  • 29 خرداد 1402 - 16:47

🔺همدستی خشکسالی و گرما، سبزوار را تشنه‌تر کرد

🔹تشدید خشکسالی‌ها در اقلیم کویری سبزوار، منابع آب آشامیدنی این خطه را در ماه‌های گرم سال همچون بسیاری از مناطق کشور، دچار کمبود کرده است که برای گذر بدون تنش از این بحران، مدیریت مصرف کمیاب‌ترین عنصر هستی، ضروری است.

🔹در شرایط کنونی و با توجه به افت شدید منابع آبی، تأمین آب شرب بهداشتی به یک نگرانی عمده تبدیل شده و ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب، از راههای اصلی حراست از این مایه حیات است.

🔹در چند دهه گذشته تغییر اقلیم در مناطق شرقی کشور و بخصوص غرب خراسان، زمینه ساز پدیده خشکسالی بوده است و حال آنکه با کاهش بارندگی و افزایش جمعیت، نیاز این منطقه به آب افزایش یافته و موضوع آب را به یک بحران جدی در منطقه، تبدیل کرده است.

🔹اقلیم کویری سبزوار، تشدید خشکسالی‌ها، کاهش بارندگی‌ها و پشت بند آن، کسری مخزن آبخوان‌ها، تأمین آب آشامیدنی ساکنان منطقه را با خطر مواجه کرده و این شهر را در ردیف شهرهای قرمز و بحرانی استان، قرار داده است./ ایرنا

🔺بحران کم‌آبی سبزوار و ضرورت صرفه‌جویی بیشتر

👤 حسین ریاضی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار:

🔹بجز شرکت آب و فاضلاب مشهد، از مجموع ۳۳ شهرستان استان، ۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱ شهرستان در شرایط نارنجی و ۶ شهرستان در وضعیت زرد است و محدوده استان بجز مشهد، حدود ۹۰۰ متر بر ثانیه کمبود آب دارد.

🔹میزان کسری منابع آب آشامیدنی شهر سبزوار در زمان اوج مصرف، ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است که در ردیف شهرهای قرمز و بحرانی استان بوده و برای جبران کسری آب، علاوه بر هوشمند سازی و مدیریت کاهش فشار شبکه در ساعات اولیه بامداد، اجرای پروژه‌های تأمین آب پایدار در دستور کار است.

🔹اقلیم کویری سبزوار و بروز پدیده خشکسالی، منابع آبی منطقه را تحلیل برده و شرکت آبفا تلاش دارد با مدیریت توزیع، هوشمندسازی شبکه، زون‌بندی آن و توزیع منصفانه، مشکل کمتری در تأمین آب شرب ایجاد شود.

🔹انتظار می‌رود شهروندان هم الگوی مصرف را رعایت کنند. باید با فرهنگسازی و مصرف بهینه، شرایط بگونه ای باشد که مشکلی برای مصرف کنندگان و مشترکان ایجاد نشود؛ بویژه در فصل تابستان که ارتباط مستقیمی بین افزایش دما و نیاز آبی وجود دارد./ ایرنا

🔺ایجاد مخازن، راهکار ذخیره‌سازی آب برای اوج مصرف

👤 حسین ریاضی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار:

🔹تکمیل ظرفیت مخازن آب شرب سبزوار، زمینه ذخیره سازی مناسب منابع آب را فراهم می کند تا مشکلات ایجاد شده در هنگام بروز بحران و اوج مصرف، از طریق این مخازن جبران شود. ۳۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در شهر سبزوار، کمبود داریم.

🔹از اعتبارات سفر استانی هیات دولت، ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی سبزوار تخصیص یافته که عملیات اجرای آن در مجاورت مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی و در غرب شهر، آغاز شده و طبق زمان بندی ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

🔹علاوه بر عملیات اجرایی مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی کنونی، یک مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی دیگر نیز باید در مجاورت آن ساخته شده و ایجاد یک مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی دیگر در شمال شهر و در محدوده بالاتر از دانشگاه حکیم، پیش بینی شده است.

🔹با توجه به اینکه توان تولید آب در ۲۴ ساعت مقدار ثابتی است، اما میزان توزیع در زمان اوج مصرف از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۵ عصر و ساعت ۱۹ تا ۲۳ شب بیشتر است که نیاز آبی شهروندان در زمان اوج مصرف، از طریق مخازن جبران می‌شود./ ایرنا

🔺تنش آبی در روستاهای سبزوار

👤 حسین ریاضی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار:

🔹همزمان با آغاز فصل گرما، برخی روستاهای سبزوار به عللی چون فرسودگی و طولانی بودن شبکه توزیع، با تنش آبی روبرو می‌شوند که برای حل این مشکل در ساعات اوج مصرف، مدیریت مصرف آب در دستور کار است.

🔹در پایان هفته‌ها، بدلیل مهاجرت موقت اهالی شهر به مناطق ییلاقی و باغ‌ویلاهای اطراف سبزوار، مشکلات بیشتری برای تأمین آب پایدار ایجاد می‌شود. وضعیت مجتمع‌های آبرسانی روستاها متفاوت است و هریک کمبودها و مشکلات خود را دارند.

🔹مجتمع رسالت، تامین کننده آب روستاهای مجاور و ییلاقی سبزوار شامل کهنه آب، سنگ سفید، ابارش، سدید، قز، رازقند و عشرت آباد، در روزهای آخر هفته که مصرف آب افزایش می یابد، ۳۰ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد.

🔹مهاجرت برخی خانوارهای شهری به روستاهای اطراف شامل ابارش، دلقند، دولت آباد، ایزی و خیرآباد که سرریز جمعیت شهری است، مصرف آب در این مناطق را افزایش داده است.

🔹انتظار داریم ساکنان روستایی با استفاده از آبهای خاکستری و آبهای حاصل از شستشو برای آبیاری باغچه و مصارف غیرشرب، به صرفه جویی آب کمک کنند./ ایرنا

🔺آبرسانی با تانکر به ۵۵ روستای سبزوار

👤 حسین ریاضی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار:

🔹هم اکنون آب آشامیدنی ۵۵ روستای سبزوار، با تانکر تأمین می‌شود و آبرسانی به این شیوه، در عمده این روستاها به صورت کمکی و پراکنده، صورت می‌گیرد.

🔹از مجموع مناطق روستایی سبزوار که در مواردی با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند، ۲۲ روستا مربوط به بخش مرکزی و ۳۳ روستا نیز مربوط به بخش روداب است.

🔹عمده این روستاها به علت کمبود منابع تأمین آب پایدار و یا دوری از مجتمع‌های آبرسانی، به ویژه در ماه‌های گرم سال، به وسیله تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

🔹۱۲ مجتمع آبرسانی در ۲ بخش مرکزی و روداب سبزوار در کنار ۱۱ روستای مستقل وجود دارد که در بخش مرکزی سبزوار ۲۰ حلقه چاه با برداشت ۱۲۵ لیتر آب بر ثانیه وجود دارد.

🔹همچنین در بخش روداب، ۱۱ حلقه چاه موجود است که ۷۵ لیتر بر ثانیه آب از آن، برداشت می‌شود. حدود ۴۰ هزار نفر از جمعیت ۳۰۵ هزار نفری سبزوار، در ۱۲۰ روستای این شهرستان سکونت دارند./ ایرنا

🔺رفع کسری آب سبزوار در ماه‌های گرم با تجهیز چاه‌های جدید

👤 علی اصغر عنابستانی، نماینده غرب خراسان در مجلس:

🔹تأمین آب شرب پایدار شهر سبزوار، با حفر و تجهیز چاه در منطقه “بَفره” شهرستان داورزن، پیگیری شده است که با تجهیز این چاه‌ها، کسری حدود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب شهر سبزوار در اوج مصرف ماه‌های گرم سال، برطرف می‌شود.

🔹برای نجات شهر سبزوار از بحران کم آبی، اجرای طرح‌های آبخیز و آبخوان‌داری در مناطق مختلف به ویژه شهرستان داورزن، با اعتبار ۳/۵ میلیارد تومان مورد توجه قرار گرفته است.

🔹عملیات نوسازی و اصلاح شبکه آبرسانی سبزوار، به کاهش بروز اتفاقات از ۹ هزار مورد در سال ۹۸، به ۳ هزار و ۴۰۰ مورد در سال گذشته، کاهش هدررفت و حفظ منابع آبی، منجر شده است.

🔺پیگیری سهم سبزوار از آب انتقالی دریای عمان

👤 علی اصغر عنابستانی، نماینده غرب خراسان در مجلس:

🔹در سال‌های اخیر با بروز پدیده خشکسالی، وقوع بحران در تأمین آب بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت، طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در دستور کار قرار گرفته است.

🔹در مسیر اجرای این طرح به مشهد، به منظور رفع نیاز آبی بخش شرب و صنعت، دریافت سهم سبزوار از طرح انتقال آب دریای عمان به استان، با اختصاص یک انشعاب به سبزوار، پیگیری می‌شود.

🔹شهر سبزوار بیش از ۲۶۵ هزار نفر جمعیت دارد و آب آشامیدنی مصرفی آن از ۴۰ حلقه چاه تأمین می‌شود که با ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۵ ایستگاه پمپاژ، در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد./ ایرنا

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3261

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.