• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

به مناسبت روز بیابان زدایی/ نگاهی به اولین فعالیت های بیابان زدایی ایران در سبزوار

  • کد خبر : 3280
  • 03 تیر 1402 - 16:10

🔹روزگاری نه چندان دور و کمتر از ۵۰ سال قبل، جنگل بزرگ تاغ که حالا مامنی برای شهر سبزوار می باشد، کویری لم یزرع بوده که خشونت بادهای آن هر روز تلی از خاک و ریزگرد را بر سر و روی مردم و اهالی سبزوار و اطراف فرود می آورد.

🔹اما به همت مهندسین و متخصین دلسوز و همچنین تلاش اهالی روستای حارث اباد و روستاهای دیگر و تلاش شبانه روزی دوستداران محیط زیست، در طی بیش از ده سال تلاش و کوشش شبانه روزی بین سالهای ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲، از یک کویر لم یزرع تبدیلی به جنگلی زیبا شد.

🔹این جنگل تاغ نه تنها زیبا بود، بلکه سبزوار را از مشکل باد و خاک و شن های روان و مشکل ریزگرد ها نجات داد و اگر امروز سبزوار در پی وزش بادها کمتر مشکل خاک و شن را دارد، قطعاً مدیون این جنگل می باشد.

🔹فعالیت های مربوط به تثبیت ماسه های روان در ایران، نخستین بار در سال ۱۳۳۸ و در منطقه الباجی اهواز آغاز شد و در این مرحله، عرصه ای معادل ۴۰ هکتار به طور آزمایشی با روشهای بیولوژیک، احیا شد.

🔹ادامه این فعالیت ها، متعاقباً از سال ۱۳۴۴ به طور رسمی تحت عنوان طرحهای احیا مراتع بیابانی در منطقه حارث آباد سبزوار، به صورت گسترده و با هدف محافظت از منابع طبیعی عرصه های بیابانی، به اجرا درآمد.

🔹سپس ایستگاه تحقیقات جنگلها و مراتع سبزوار، به منظور پاسخگویی به معضلات و مشکلات بخشهای اجرایی، در سال ۱۳۴۷ در منطقه حارث آباد شروع به فعالیت نمود و پس از مدت کوتاهی، یکی از معتبرترین مراکز پژوهشی و آموزشی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی، تثبیت شن و کویرزدایی شد.

🔹این مرکز به عنوان اولین مرکز تحقیقات جنگلها و مراتع در منطقه خاورمیانه، بیش از یک دهه قرارگاه کارشناسان و محققان سراسر جهان بوده و در بیشتر گزارشات داخلی و بین المللی، به کارهای تحقیقی انجام شده در این ایستگاه، اشاره شده است.

🔹حوزه فعالیت این ایستگاه، در برگیرنده مناطق عمده ای از خراسان های رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران و سمنان می باشد و مرزهای سیاسی و محدوده جغرافیایی سبزوار در این امر لحاظ نشده و تا کویر دامغان، شنزارهای شمال گرگان، گنبد کاووس، سرخس، مناطق شمالی دشت کویر و بیرجند را، در بر می گیرد.

🔹طرحهای تحقیقاتی مهمی در این ایستگاه تصویب و اجرا شده که برخی از آنها در زمره طرحهای ملی و در خارج از محدوده سیاسی سبزوار صورت گرفته که از جمله آنها  می توان به نقش سیلاب در تحول کمی و کیفی رستنیهای منطقه جاجرم و مطالعات پوشش گیاهی در منطقه کاشمر، اشاره کرد.

🔹از اقدامات انجام گرفته در سبزوار نیز، می توان بررسی علل پژمرده شدن تاغزارهای دست کاشت در منطقه کلاته میرعلی و یحیی آباد را، ذکر نمود. ایستگاه تحقیقات جنگل ها و مراتع حارث آباد سبزوار، به عنوان یکی از چهار مرکز اصلی و مادر تثبیت شن کشور در کنار سه ایستگاه تحقیقاتی اهواز، کاشان و کرمان، به فعالیت های پژوهشی مشغول است./ اکوتوریسم سبزوار بزرگ

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3280

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها