• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

آنچه_نباید_می‌شد ۲

  • کد خبر : 3284
  • 03 تیر 1402 - 16:13

#آنچه_نباید_می‌شد

🔺بخش دوم:
مزاحمت خیابانی و نقش پلیس

🖋عصرسبزوار
موسی‌وثوق

🔹ماجرای پیش‌آمده برای حمیدرضا الداغی، از آن جهت خبرساز شد که مداخله او برای دفع مزاحمت، به درگیری با سلاح سرد و نهایتاً قتل او منجر شد. اما صرف‌نظر از دخالت برای دفع مزاحمت و سرانجام تلخی که پیش آمد، واقعیت این است که مزاحمت خیابانی به ویژه برای دختران و زنان، پدیده‌ای است واقعی و پرتکرار.

🔹شکی نیست که نمی‌توان انتظار داشت یک ارگان نظامی «به تنهایی» بتواند جلوی ایجاد مزاحمت برای شهروندان در معابر را بگیرد و به هر حال، مزاحمان و عابرانی که شاهد این ایجاد مزاحمت‌ها هستند هم می‌توانند در این فرایند نقش مؤثری ایجاد کنند.

🔹اما همان‌قدر که نمی‌توان نقش و مسئولیت مردم در ایجاد و دفع مزاحمت برای یکدیگر را نادیده گرفت، نمی‌توان منکر نقش و مسئولیت نیروی انتظامی برای برخورد با این بزهکاری شد. در هر حال، وظیفه تأمین امنیت به‌طور کلی در هر جامعه‌ای در جهان امروز، به عهده پلیس است. بنابراین می‌توان نقش پلیس را پررنگ‌تر هم دانست.

🔹یادآوری این مطلب مفید است که در آستانه روز زن، نویسنده در عصر سبزوار، یادداشت کوتاهی منتشر کرد و از فرماندهی انتظامی سبزوار که معمولاً هفته‌ای چند بار مصاحبه‌هایی از قول رئیس پلیس منتشر می‌کند خواست که مصاحبه‌ای هم انتشار دهد مبنی بر برخورد با مزاحمت برای شهروندان که مشخصاً برای زنان بیش‌تر است. پیشنهادی که اعتنایی به آن نشد اما اگر این اتفاق می‌افتاد، حتی اگر ۱۰ نفر را از ایجاد مزاحمت در خیابان باز می‌داشت هم در نوع خود، مفید واقع شده بود.

🔹در ارتباط با نقش پلیس در برخورد با مزاحمت، یک نکته مهم این است که گزاره‌هایی که مسئولیت مزاحمت را به گردن قربانی می‌اندازد، هرگز در هیچ‌کدام از مجامع معتبر پذیرفته نشده است و در سال‌های دورتر که فضای جامعه و سبک زندگی و پوشش مردم هم بسیار متفاوت از امروز و سنتی‌تر بود، پدیده مزاحمت برای زنان در معابر وجود داشت. علاوه بر این، نباید فراموش کرد که وظیفه ذاتی پلیس، محافظت از امنیت همه شهروندان است؛ با هر سبک زندگی‌ای که انتخاب کرده باشند.

🔹البته، در ارتباط با ماجرای مزاحمت منجر به شهادت حمیدرضا الداغی، موضوع لزوماً و به‌طور مستقیم به پلیس مربوط نمی‌شود چون به نظر می‌رسد وقایع خیلی زود رخ داده‌اند. اما نفس این حادثه، فرصت مناسبی است برای پرداختن به پدیده مزاحمت خیابانی، که طبیعتاً یک بعد آن، به نقش نیروهای حافظ امنیت بر می‌گردد. در مطالب بعدی، به ابعاد دیگر و سایر عوامل مرتبط و مؤثر در این پدیده پرداخته خواهد شد.

🆔 @AsrSabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3284
  • نویسنده : موسی الرضا وثوق

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.