• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

ساواک علی شریعتی را «عقاب خراسان» لقب داده بود

  • کد خبر : 3304
  • 03 تیر 1402 - 16:26

🔹اولین دیدار نویسنده با مرحوم علی شریعتی از نزدیک در منزل مرحوم فخرالدین حجازی در تهران بود. ایشان با پدرشان محمدتقی شریعتی به منزل حجازی آمده بودند. علی شریعتی تازه از زندان آزاد شده بود و از خاطرات زندان سخن می‌گفت، از ۶۰۰ روز زندان انفرادی!

🔹او در کمیته مشترک گفت: بعضی روزها چنان احساس تنهایی می‌کردم که از زیر در سلول به پاهای در زنجیر بسته زندانیان که از جلوی در سلول من عبور می‌کردند می‌نگریستم. مشاهده این صحنه به من آرامش می‌داد. از او پرسیدم آیا به آینده ایران و آزادی امیدوار است؟ پاسخ داد بسیار امیدوارم!

🔹بار دیگر دریک شب برفی در منزل مهندس مفیدی که در حوالی حسینیه ارشاد بود او را در کنار مرحوم حجازی، خامنه‌ای و مطهری ملاقات و با آن‌ها گفتگو کردم. محفل گرمی بود در موضوع دغدغه جوانان آن روز، شروع سخن با علی شریعتی بود که با این جمله آغاز کرد: امروز محمد (ص) و مارکس در سینه جوانان ما باهم مبارزه می‌کنند!

🔹با جمعی از جوانان دانشجو و بازاریان مبارز در منزل مرحوم حجازی، در این محفل دکتر در مورد «جهان‌بینی» و «ایدئولوژی» سخن گفت که برای ما جذاب و جالب بود.

🔹چهارمین جلسه در انجمن پزشکان با حضور مرحوم بهشتی بود که ایشان دو سؤال از دکتر پرسید، سؤال اول در مورد مقاله اخیر ایشان در روزنامه کیهان آن روزگار بود و سؤال دوم در مورد علت کودتا مارکسیستی در سازمان مجاهدین خلق، شریعتی پاسخ داد: مقاله کیهان را ساواک از کتابخانه من ربود و برای تخریب من در کیهان چاپ کرد.

🔹دکتر شریعتی ساواک را در این واقعه به تخلیه کنندگان چاه فاضلاب در سبزوار تشبیه کرد که پس از تخلیه چاه از مردم باج می‌گرفتند که خودشان را به آنها نمالند و لجن‌مال نکنند! درباره پاسخ سؤال دوم گفت: آن‌ها (سازمان) از اول مسلمان نبودند.

🔹نویسنده آخرین بار به‌قصد دیدار او به مشهد رفت ولی ایشان به سبزوار رفته بود و توفیق دیار حاصل نشد که خبر هجرت یا فرار او به خارج با پاسپورت علی مزینانی پخش شد و بعد ارتحال ایشان در انگلیس تأسف‌بار بود و موجی از نفرت در میان دوستداران او علیه حکومت وقت ایجاد کرد.

🔹نویسنده در مراسم ختم او به‌اتفاق مرحوم فخرالدین حجازی و محمود شمس در منزل ایشان در خیابان جمال‌زاده شرکت کردم، سکوت محض در آن محفل حاکم بود کسی جرأت سخن گفتن نداشت، شمس که صدای خوبی داشت آیات قرآن‌که در تفال دکتر به قرآن برای رفتن به خارج آمده بود با صوت زیبا قرائت کرد.

🔹شگفت آن‌که من همان روز از بازجویی کمیته ساواک آمده بودم با صدای بلند ترجمه این آیات آن را خواندم. در مراسم هفتم او به زینبیه سوریه رفتم، مرحوم حاج‌آقا مصطفی خمینی هم با حاج احمد آمده بودند. در آنجا با حاج‌آقا مصطفی گفتگو طولانی داشتم.

🔹از جمله از او پرسیدم: چرا آقای خمینی بیانیه مختصری به مناسبت ارتحال دکتر دادند؟ ایشان پاسخ داد: آقا به دکتر علاقمند بود به‌طوری‌که خبر ارتحال دکتر را ما به احتیاط به ایشان گفتیم، مبادا سکته کند! ولی در بیانیه به علت پرهیز از اختلاف در جبهه متحد مبارزین علیه رژیم ایشان احتیاط کردند.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3304
  • نویسنده : فتح الله امین

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.