👤 جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان:
🔹یکی از مشکلات بزرگ ما، وضعیت روسازی راههای استان است که با ارزیابی سامانهای، جادهها اسکن میشوند و سامانه بر اساس دو معیار یعنی چالهها و ناهمواریهای سطح محورها، جاده را آنالیز میکند و به آنها نمره میدهد.
🔹بحث ناهمواری با شاخص ۱ تا ۵ و بحث چاله با شاخص ۱ تا ۱۰۰ ارزیابی میشوند و بر اساس این آنالیز، مشخص میشود هر محور در چه سطحی باید برایش هزینه شود تا به شرایط قابل قبولی برسد.
🔹بر اساس برداشتی که در سال ۱۴۰۱ از راههای استان انجام شد، چیزی حدود ۲ هزار و ۸۰۸ کیلومتر یعنی حدود ۷۲ درصد از ۳ هزار و ۸۷۹ کیلومتر راه شریانی اصلی در استان، نیازمند اقدام تشخیص داده شد.
🔹بر اساس برآوردها، اعتباری در حدود ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی این راهها نیاز است. ۳۸ درصد از راههای اصلی استان باید بهسازی سنگین شود و یعنی باید هزینهای معادل ۴۰ درصد هزینه ساخت را انجام دهیم تا چالهها را پر و روکش کنیم.
🔹در حوزه راههای فرعی، از مجموع ۲ هزار و ۳۷ کیلومتر راه در استان، حدود ۱ هزار و ۷۶۹ کیلومتر نامناسب تشخیص داده شده که معادل ۸۷ درصد راههای فرعی است و نیمی از این میزان بحرانی است.
🔹وضعیت ۳۸ درصد راههای اصلی و ۴۰ درصد راههای فرعی استان، بحرانی است و در طرح تحول بهسازی راهها پروژه روکش کردن راهها از ابتدای تابستان ۱۴۰۱ آغاز شد و تاکنون از ۱ هزار کیلومتر بهسازی راه عبور کرده ایم.
🔹این ۱ هزار کیلومتر در بزرگراه مشهد به نیشابور و سبزوار و نیز محدوده شهرستانهای رشتخوار و خواف، انجام شده است. برای روکش و آسفالت این راهها، ۷۶۰ میلیارد تومان از منابع ملی و ۲۶۱ میلیارد تومان از منابع استانی هزینه شده که با احتساب قیمت قیر، حدود ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شده است.
🔹بخش زیادی از خرابی جادهای، ناشی از ترافیک و بار معدنی و تریلیهاست و تلاش میکنیم تا پایان ماه صفر، لکهگیریها را ۱۰۰ درصد انجام دهیم و روکش کنیم.
🔹توافق شد بهسازی ۱ هزار کیلومتر دوم هم با قدرت آغاز شود که البته هزینه قسمت دوم با احتساب تورم، حدود ۲ هزار میلیارد تومان میشود. برنامه ما در طرح تحول بهسازی راههای استان، برای ۳ هزار کیلومتر پیش بینی شده است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان
@asrsabzevar