• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

سبزوار، لایق کسب پایتختی کتاب کشور

  • کد خبر : 3435
  • 07 شهریور 1402 - 15:14

🔺سبزوار، پیشرو در توسعه و ساخت‌وساز کتابخانه

👤 رضا شجاع مقدم، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار:

🔹اجرای طرح‌هایی همچون پویش کاغذی، طرح کتاب و مسافر، بوم‌گردی و کتاب و ایجاد کتابخانه مشارکتی و خیرساز در حاشیه شهر سبزوار، از جمله مهم‌ترین طرح‌های حوزه کتابخوانی سبزوار بوده است.

🔹سبزوار با ۵ کتابخانه خیرساز نهادی و مشارکتی و ۳ کتابخانه در حال احداث در محلات حاشیه شهر و روستاهای پر جمعیت، از شهرهای پیشرو کشور در حوزه توسعه و ساخت‌وساز کتابخانه توسط خیرین است.

🔹همچنین انتخاب خیر برتر کشوری حاج عباسعلی کوشکباغی خیرکتابخانه شهدای گمنام و انتخاب ذبیح اللهی مدیرعامل مرکز سالمندان مادر به عنوان خیر برتر استانی در حوزه اهدای کتاب، سبزوار را جزو شهرهای فعال در زمینه‌های مختلف کتاب در کشور، قرار داده است.

🔹راه‌اندازی کتابخانه‌های کوچک مهربانی در محلات هشت گانه حاشیه شهر سبزوار، توسط خیرین و دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری، یکی از حرکت‌های مهم کتابخوانی در سبزوار است. این طرح که با هدف در دسترس قرار دادن کتاب برای کودکان و نوجوانان روستاها و مناطق حاشیه شهر، اجرا شد مورد استقبال بی نظیر مردم قرار گرفت.

🔹سبزوار برای چندین دوره متوالی، در جشنواره ملی کتابخوانی رضوی جز شهرهای برتر بوده است. انجام برنامه‌های ترویجی و قصه‌گویی از منابع جشنواره‌های کتابخوانی توسط کتابداران در مدارس، مهدکودک‌ها، مساجد، پارک‌ها، حاشیه‌های شهر، روستاها و عشایر به همراه تعامل بین دستگاهی، باعث شد تا سبزوار با مشارکت حداکثری و ارائه آثار فاخر به این جشنواره، برگزیدگان کشوری و استانی در بخش خانوادگی و انفرادی و در قالب‌های پویش کتابخوانی، نقاشی، چهارگزینه ای، خلاصه نویسی، و داستان کوتاه را، به خود اختصاص دهد./ ایبنا

🔺سبزوار منتخب دو دوره متوالی جشنواره قصه گویی

👤 رضا شجاع مقدم، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار:

🔹سبزوار در دوره های مختلف از جمله دوره هفتم پایتختی کتاب، در میان کاندیداهای مرحله پایانی قرار گرفته است. این شهر همچنین منتخب در دو دوره متوالی در جشنواره قصه‌گویی نهال امید در مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری با بیشترین تعداد شرکت کننده است.

🔹اجرای طرح خلاقانه پویش بنای کاغذی در سبزوار، با هدف جذب مشارکت مردمی در اهدای کتاب و کمک به ساخت کتابخانه که با استقبال بی‌نظیر مردم، کسبه، بازاریان، بخش صنعت، نهادهای دولتی و غیر دولتی، سمن‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی با اهدای بیش از ۳۰ هزار عنوان کتاب و جلب ۳۰۰ میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی، همراه بوده است.

🔹اجرای طرح قاصدک قصه‌گو، با هدف بهره‌برداری از ظرفیت بانوان و زنان خانه‌دار در انتقال مفاهیم ملی دینی از طریق قصه و ایجاد انگیزه برای علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی و طرح جغرافیای مهربان با همکاری گروه جهادی شهدا و همراهی رادیو فرهنگ، از دیگر طرح های حوزه کتابخوانی سبزوار است.

🔹راه‌اندازی کتابخانه شهدای روستای ملوند در بخش روداب توسط گروه جهادی و تجهيز این کتابخانه با بیش از ۷ هزار کتاب با هزینه بالغ بر ۵۰ میلیون تومان با مساعدت خیرین و دهیاری، برگ افتخار دیگری برای سبزوار در زمینه کتاب و کتابخوانی می باشد. همچنین گروه جهادی شهدا، بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان به کتابخانه‌های سبزوار اهدا کرده است.

🔹علاوه بر این، طرح “صدایت را اهدا کن”، با هدف گویاسازی منابع منابع مورد نیاز جامعه نابینایان و در دسترس قرار دادن تولید محتوای بیش از ۳۵۰ عنوان کتاب برای جامعه نابینایان، توسط کتابخانه حاج ملا هادی سبزواری در سبزوار اجرا شد./ ایبنا

🔺سبزوار و سودای پایتختی کتاب ایران

🔹سبزوار که در سالیان اخیر پای ثابت نامزدی “پایتخت کتاب ایران” بوده، امسال با بسیج تمام توان و آمادگی خود و بهره‌گیری از تجارب سالهای گذشته، تلاش می‌کند به این عنوان فرهنگی که چندان هم دور از دسترس نیست، دست یابد.

🔹پایتخت کتاب ایران جریانی فرهنگی برای دسترسی آسان شهروندان به کتاب، افزایش سرانه مطالعه و فرصتی برای جذب بودجه و اعتبار برای توسعه فضای کتابخانه ای و رونق کتاب و کتابفروشی است.

🔹این طرح برگرفته از تجربه ارزشمند یونسکو است که هر سال یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب جهان، معرفی می کند و در ایران هم هر سال یک شهر به این عنوان ملی، مفتخر می شود.

🔹انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال ۹۳ آغاز شد که اهواز نخستین شهری بود که سال ۹۴ این نشان را بر سینه نشاند و در سالهای بعد، شهرهای نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد، شیراز و سنندج، عنوان پایتختی کتاب ایران را از آن خود کردند.

🔹اجرای برنامه های متنوع کتابخانه ای، بهره‌گیری از ظرفیتهای فرهنگی و ایده های خلاقانه از سوی نهادهای فرهنگی و مردمی، سبزوار را در ردیف نامزدهای امسال پایتختی کتاب ایران قرار داد./ ایرنا

🔺سبزوار، لایق کسب پایتختی کتاب کشور

👤 رضا شجاع مقدم، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار:

🔹سبزوار در سالهای گذشته، همواره در ردیف نامزدهای برتر انتخاب پایتخت کتاب کشور بود که به جرات می توان گفت که امسال، استحقاق و لیاقت کسب این عنوان را دارد.

🔹امسال هشتمین دوره معرفی پایتخت کتاب ایران، برگزار می شود که سبزوار در شمار ۱۲ شهر منتخب کشور و تنها شهر استان است که به مرحله نهایی پایتختی کتاب ایران، راه یافته است.

🔹بر مبنای اعلام معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد، امسال بیش از ۱۰۵ شهر وارد رقابت کسب عنوان پایتختی کتاب ایران شده بودند که ۷۶ شهر به طور کامل مراحل ارسال مدارک و ثبت نام را نیز، سپری کردند.

🔹در نهایت و پس از بررسی های صورت گرفته توسط وزارت فرهنگ و ارشاد، ۱۲ شهر به عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شده اند که فردا ۲۴ مرداد و در آیینی با حضور مسئولان و نمایندگان شهرهای منتخب، بطور رسمی رقابت نهایی برای معرفی پایتخت کتاب ایران، آغاز می شود./ ایرنا

🔺۲۴ مرداد می‌تواند روز مهمی برای سبزوار باشد

🔹۲۴ مرداد، روزی است که کهن‌شهر سبزوار در مرحله پایانی انتخاب پایتخت کتاب ایران در آوردگاهی مهم حضور یافته و پس از پشت سر گذاشتن دهها شهر رقیب در این عرصه، اکنون در لیست ۱۲ شهر نهایی برای انتخاب قرار گرفته و برای عنوانی مهم رقابت خواهد کرد.

🔹پس از سالها و به دنبال تلاش های دست‌اندرکاران فرهنگ این شهر و نامزدی سبزوار در چندین دوره پایتختی کتاب ایران، انتخاب احتمالی سبزوار به عنوان پایتختی کتاب، از آن رو مهم است که به واسطه آن ورای طنین انداز شدن نام و آوازه سبزوار در کشور، این شهر می تواند با دریافت اعتبارات چشمگیر در این حوزه، گام بلندی در راستای ایجاد کتابخانه مرکزی خود بردارد.

🔹در مرحله پایانی این رقابت فرهنگی، شایسته و بایسته است که مسئولان استانی همچون استاندار، مدیران کل فرهنگ و ارشاد و کتابخانه های عمومی استان و نیز فرماندار ویژه سبزوار، مدیران نهادهای فرهنگی و ۱۵ نفر از مروجان کتاب و تشکل های مردمی سبزوار، با حضوری پررنگ در این آیین و حمایت عملی از این رویداد فرهنگی، نقشی مانا را در تاریخ فرهنگ و کتاب سبزوار، ایفا کنند./ ایرنا

🔺خلاقیت در کتابخوانی، سبزوار را به پایتختی کتاب نزدیک کرد

👤 معصومه فلاحی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار:

🔹فعالیت‌های خلاق کتابخانه‌ای، سبزوار را در سالیان اخیر، همواره در شمار نامزدهای پایتختی کتاب ایران، قرار داده است. در همین راستا، کتابخانه های سبزوار تبدیل به یک پاتوق فرهنگی و فرهنگسرای اجتماعی شده است که با آموزشهای غیرمستقیم و غیر رسمی برای تمام اقشار در تمام گروههای سنی، تاثیر مثبتی بر ارتقای سطح فرهنگ همشهریان، ایفا می کند.

🔹هم اینک بیش از دهها محفل ادبی و قرآنی، به صورت مستمر در کتابخانه های سبزوار برگزار می شود که برپایی محفل ادبی شعر مشکات، حلقه داستانی کویر باهدف توسعه و آموزش داستان نویسی، محفل بوستان خوانی، انجمن مثنوی خوانی به منظور خوانش و نقد مثنوی معنوی، انجمن بیهقی خوانی و انجمن شاهنامه خوانی برای کودکان، از آن جمله است.

🔹همچنین محفل “قاصدک قصه گو”، با هدف استفاده از ظرفیت مادران قصه گو و اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و ترویجی در بوستان ها و مدارس در مناسبت های ملی و مذهبی و محافل نقد و تفسیر قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه با همکاری اساتید حوزه، با بهره گیری از فضاهای کتابخانه ای انجام می شود.

🔹کارگاه های فرزندپروری نیز، برای مادران و پدران توسط استادان دانشگاهی، مکتب ام ابیها و خادمیاران رضوی با هدف تربیت اسلامی و ایرانی، برپا می شود.

🔹درخشش در دوره های متوالی جشنواره ملی کتابخوانی رضوی، راه اندازی کتابخانه های کوچک مهربانی در محلات حاشیه شهر، ساخت ۵ باب کتابخانه در حاشیه شهر و روستاهای پرجمعیت سبزوار با همیاری نیکوکاران و اجرای طرح خلاقانه “پویش بنای کاغذی” با هدف جذب مشارکت مردمی در اهدای کتاب و کمک به ساخت کتابخانه، برخی از اقدامات سبزوار در بحث کتاب و کتابخوانی، بوده است.

🔹فعالیت باشگاه های کتابخوانی، برگزاری طرح “جغرافیای مهربان” با همکاری گروه جهادی شهدا و همراهی رادیو فرهنگ، اهدای بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان به کتابخانه‌های سبزوار توسط گروه جهادی شهدا و اجرای طرح “صدایت را اهدا کن” با هدف گویاسازی منابع مورد نیاز جامعه نابینایان، از دیگر فعالیت های این حوزه بوده است./ ایرنا

🔺سبزوار، طلایه‌دار حوزه تاریخ فرهنگ و کتاب

👤 مهدی مقصودی، مدیرعامل انجمن خیران کتاب سبزوار:

🔹سبزوار از شهرهای مهم فرهنگی و ادبی است که در حوزه های تاریخ، فرهنگ و کتاب، طلایه دار بوده و همواره خوش درخشیده است. سبزوار شهر مشاهیر و زادگاه عالمان و اندیشمندان بزرگی است.

🔹ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی و صاحب اثر “تاریخ بیهقی”، ابوالحسن بیهقی نویسنده کتاب “تاریخ بیهق”، ملاحسین واعظ کاشفی صاحب کتاب مشهور “روضه الشهدا”، حکیم سبزواری، حمید سبزواری، دکتر علی شریعتی که کتاب کویر او منحصر به فرد است و نیز محمود دولت آبادی نویسنده “کلیدر” بزرگترین رمان فارسی و دیگر آثار، از آن جمله اند.

🔹این پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی در حوزه کتاب و فعالیت های شاخص سازمانهای مردم نهاد، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی، سبزوار را همواره در ردیف نامزدی عنوان “پایتخت کتاب ایران” قرار داده است.

🔹از نکات برجسته حوزه کتاب و کتابخانه در سبزوار، فعالیت انجمن خیران کتاب است که ۵ کتابخانه فعال را ساخته و ۳ کتابخانه را در دست ساخت دارند. میدان کتاب نیز، در توحیدشهر سبزوار ساخته شده است./ ایرنا

🔺انتخاب سبزوار به پایتختی کتاب، تحولی فرهنگی در این شهر ایجاد می‌کند

👤 مهدی مقصودی، مدیرعامل انجمن خیران کتاب سبزوار:

🔹انتخاب سبزوار به پایتختی کتاب ایران، تحولی فرهنگی در این شهر ایجاد می کند که شتاب گرفتن روند ساخت و تکمیل کتابخانه مرکزی سبزوار، به عنوان یکی از مطالبات عمومی و جدی مردم دیار سربداران، می تواند از این دستاوردهای آن باشد.

🔹جذب منابع مالی، اعطای تسهیلات به فعالان حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی بین شهروندان، از دیگر نتایج این رویداد فرهنگی است که ماحصل آن توسعه فرهنگی سبزوار خواهد بود.

🔹۱۲۰ باشگاه کتابخوانی با هدف افزایش سرانه مطالعه و فرهنگ کتابخوانی، در بین نوجوانان و جوانان سبزوار فعالیت دارند که ۱ هزار و ۴۰۰ دانش آموز و نوجوان در این باشگاههای کتابخوانی در مدارس، مساجد، کانون های فرهنگی هنری و محلات سبزوار، عضویت دارند.

🔹سبزوار دارای ۱۰ کتابخانه عمومی نهادی و ۶ کتابخانه مشارکتی است که حدود ۲۴۰ هزار نسخه کتاب در آنها نگهداری می شود و از لحاظ تعداد کتابخانه های عمومی، دومین شهر استان پس از مشهد می باشد./ ایرنا

〰〰〰〰〰〰〰〰〰

<div id=”div_eRasanehTrustseal_82737″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(82737, true);</script>

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3435

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.