🔺سبزوار، گرانیگاه ارتباطی غرب خراسان با جادههایی ناایمن
🔹سبزوار علیرغم قرار گرفتن در شاهراه غرب به شرق و نیز مسیر جنوب به شمال کشور، از نظر راههای ارتباطی وضعیتی ناایمن و غیراستاندارد دارد؛ چنانکه این منطقه سهم بالایی از تصادفات مرگبار جادهای استان را، به خود اختصاص داده است.
🔹مرگ ناشی از تصادفات جادهای، به عنوان یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در جهان شناخته شده است و آمارهای رسمی بیانگر آن است که روزانه حدود ۵۰ نفر در تصادفات رانندگی کشور، جان خود را از دست میدهند.
🔹سبزوار در مسیر شاهراه اصلی غرب به شرق کشور و در مسیر ورود ۲۳ استان کشور به مشهدالرضا قرار دارد که سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر و مسافر برای زیارت حرم امام رضا(ع)، از مسیرهای ارتباطی سبزوار گذر می کنند.
🔹علاوه بر آن، مسیر ارتباطی ۵ استان جنوبی و شمال شرق کشور، از حوزه جغرافیایی سبزوار میگذرد و برخی راههای ارتباطی سبزوار علاوه بر رفت و آمد خودروهای عبوری، مسیری ترانزیتی برای آمد و شد تریلرها و کامیون ها بین بنادر جنوبی کشور و کشورهای آسیای میانه، محسوب می شوند.
🔹یکی از مهمترین علل وقوع تصادفات در جاده های سبزوار، در کنار عوامل انسانی و خودرو، وضعیت نامناسب جاده هاست که عرض کم و آسفالت نامناسب آن، زمینه ساز بروز حوادث ترافیکی فراوانی شده و بدین لحاظ، این منطقه در شمار نقاط حادثهخیز شرق کشور، مطرح شده است.
🔹بنا به اعلام رسمی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، در سالهای اخیر سالانه بیش از ۵ هزار ماموریت این مرکز، با حوادث ترافیکی و جاده ای در غرب خراسان، مرتبط بوده است./ ایرنا
🔺وضعیت نابسامان جادهای و تبعات اجتماعی سوانح رانندگی در سبزوار
👤 مهدی نظری، کارشناس مسائل اجتماعی:
🔹سبزوار در مسیر ارتباطی شهرستان های شاهرود، داورزن، نیشابور، بردسکن، اسفراین، جوین، جغتای، خوشاب و ششتمد قرار دارد که عمده این جاده ها، از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.
🔹راههای سبزوار وضعیت مطلوبی ندارند که برای نمونه، جان باختن ۱۴ شهروند در یک حادثه در جاده سبزوار – جوین – اسفراین و حوادث پرشمار دیگر به ویژه در جاده سبزوار – بردسکن با آمار بالای تلفات و مصدومان، بیانگر این موضوع است.
🔹سبزوار همچنین به عنوان معبر زائران رضوی، شناخته می شود که یکی از عوامل خدمت شایسته و بایسته به زائران، بهبود راههای ارتباطی است تا تهدیدی متوجه جان و مال آنان نشود و انتظار می رود از محل بودجه زیارت که برای ارتقای زیرساخت هاست، به بهبود وضعیت راههای این منطقه نیز توجه شود.
🔹حوادث جاده ای علاوه بر اینکه افرادی را به کام مرگ می کشاند، مجروحان حادثه را نیز به لحاظ جسمانی، روانی و اقتصادی، دچار مشکلات زیادی می کند.
🔹اکنون که توسعه زیرساخت راههای ارتباطی در بازه زمانی کوتاه امکانپذیر نیست، در کنار اِعمال قوانین سختگیرانه پلیس راهنمایی و رانندگی، باید تمامی نهادهای مرتبط و رسانه ها برای ترویج فرهنگ صحیح رانندگی، همت نمایند تا زمینه کاهش حوادث رانندگی، فراهم شود./ ایرنا
🔺۵ هزار ماموریت سالانه اورژانس سبزوار برای حوادث جادهای
👤 عباس کافی، رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار:
🔹زیرساخت های حوزه راه در غرب خراسان ضعیف است و در کنار آن خواب آلودگی و خستگی، سرعت بالا و سبقت های غیرمجاز، از عوامل اصلی حوادث ترافیکی در مسیرهای ارتباطی این منطقه است که باعث وارد آمدن خسارت مالی و جانی بسیاری به هموطنان می شود.
🔹حوادث ترافیکی در راههای منتهی به سبزوار، بیشترین حجم ماموریت های ترافیکی این مرکز را در برمی گیرد و در سال های اخیر، به طور میانگین سالانه بیش از ۵ هزار ماموریت اورژانسی در این منطقه، به منظور امدادرسانی در تصادفات جاده ای بوده است.
🔹در حوادث ترافیکی ۲ ماه نخست امسال، بیش از ۱ هزار و ۸۰۰ مصدوم حوادث ترافیکی توسط کارشناسان فوریت های پزشکی اورژانس سبزوار، درمان گردیده اند و یا به بیمارستانهای غرب خراسان، منتقل شده اند.
🔹در این ماموریت ها، ۱۲ نفر در سر صحنه تصادف و قبل از رسیدن پرسنل اورژانس، جان خود را از دست داده اند که این میزان تلفات جاده ای منطقه برای ۲ ماه، آمار بالایی است./ ایرنا
🔺جاده پرحادثه کویری سبزوار – داورزن – شاهرود، سردمدار واژگونی خودرو در جاده های کشور
👤 عباس کافی، رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار:
🔹یکی از محورهای پررفت و آمد کویری کشور و سردمدار واژگونی خودروها را، باید مسیر طولانی و عمدتاً بی فراز و فرود و یکنواخت بزرگراه سبزوار – داورزن – شاهرود دانست.
🔹رانندگان در جاده های کویری، با توجه به طولانی بودن مسیر و نداشتن جاذبه های بصری و همچنین نبود استراحتگاههای مناسب بین راهی، دچار خستگی و خواب آلودگی ناشی از یکنواختی مسیر می شوند.
🔹این امر میتواند در نهایت، به بروز حوادث دلخراش منجر شود. بیش از نیمی از حوادث جاده ای غرب خراسان، در مسیر کویری سبزوار – داورزن – شاهرود رخ می دهد که واژگونی خودرو، علت اصلی این حوادث جاده ای است.
🔹توسعه زیرساخت های خدماتی و رفاهی در طول بزرگراه سبزوار – داورزن – شاهرود که زمینه ساز توقف و استراحت رانندگان شود، در کاهش حوادث این مسیر نقش مهمی دارد./ ایرنا
🔺جاده های دو طرفه سبزوار، با ترافیک بالا و خطرآفرین
👤 قاسم نوری، فرمانده پلیس راه سبزوار:
🔹جاده های دوطرفه سبزوار همچون مسیر سبزوار – ششتمد – بردسکن، سبزوار – خوشاب – قوچان که در مسیر ترانزیتی قرار دارند و جاده سبزوار – جوین – اسفراین نیز در مسیر کارخانه فولاد، دارای عرض کمی هستند که جوابگوی بار ترافیک خودروهای سنگین عبوری نیست.
🔹جاده های دوطرفه سبزوار، نیازمند توجه بیشتری در زمینه اصلاح شیب شیروانی است تا خسارت و صدمات وارده هنگام بروز حوادث، کمتر شود و نیز اصلاح هندسی، تعریض و روکش آسفالت آنها، باید مورد توجه بیشتر راهداری قرار گیرد.
🔹در کنار نابسامانی وضعیت جاده ها، بیشترین سهم بروز حوادث در مسیر جاده های دوطرفه سبزوار، خطای انسانی شامل سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ است./ ایرنا
🔺سبزوار، گرانیگاه ترافیک غرب خراسان و نیازمند نگاه ملی
👤 قاسم نوری، فرمانده پلیس راه سبزوار:
🔹با توجه به قرار گرفتن محور شاهرود – سبزوار – نیشابور در شاهراه اصلی غرب به شرق کشور و منتهی به مشهدالرضا، ایمنی بیشتر این محور باید مورد توجه قرار گیرد.
🔹عمده حوادث جاده سبزوار – داورزن – شاهرود، بر اثر واژگونی خودروها و به سبب خستگی و خواب آلودگی رانندگان، روی می دهد.
🔹کمبود مجتمع های رفاهی، تفریحی در این مسیر طولانی، رانندگان را با وجود خستگی، مجاب به توقف در این مسیر نمی کند.
🔹سبزوار، به سبب موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در چهارراه آمد و شدهای جاده ای، نقطه کانونی و گرانیگاه تردد خودروها در محدوده غرب خراسان است.
🔹این شرایط می طلبد که نگاهی ملی به وضعیت جاده های سبزوار شده و تنها به اعتبارات استانی و شهرستانی، اکتفا نشود./ ایرنا
🔺اجرای ۱۰ طرح راهداری در محورهای غرب خراسان
👤 حسن عابدی پور، رئیس اداره راهداری سبزوار:
🔹راههای غرب خراسان بر اثر حجم بالای رفت و آمدها، نیازمند ارتقای بیشتر است و افزایش ایمنی، انجام عملیات روکش آسفالت و تعریض برخی مسیرها، ضروری است.
🔹عملیات اجرایی ۱۰ طرح عمرانی در راستای توسعه، بازسازی و بهسازی محورهای غرب خراسان، آغاز و یا فرآیند مناقصه و تعیین پیمانکار آن، مشخص شده است.
🔹بخشی از عملیات اجرای آسفالت اسلاری سیل و میکروسرفیسینگ در مسیر شریانی شاهرود – سبزوار – نیشابور و اجرای روکش آسفالت بخشی از محور رفت و برگشت این مسیرها، آغاز شده است.
🔹بهسازی رویه شامل لکه گیری، روکش و نیز “اسلاری سیل” مسیر سبزوار – قوچان در حوزه سبزوار و نیشابور و روکش حفاظتی محور سبزوار – نیشابور در مجموع به طول ۹ کیلومتر، انجام شد.
🔹اجرای لکه گیری و روکش آسفالت محور سبزوار – ششتمد – بردسکن، جزو مصوبات سفر استانی دولت بود که در طول بیش از ۶ کیلومتر، اجرا شد.
🔹بهسازی و روکش مسیر سبزوار – خوشاب و لکه گیری، درزگیری، روکش آسفالت کمربندی جنوبی سبزوار و روشنایی بخشی از محور سبزوار – شاهرود، در دست اجراست./ ایرنا
🔺پایان