• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

کاروانسرای جهانی “مزینان”، امید رونق‌ گردشگری غرب خراسان

  • کد خبر : 3472
  • 19 مهر 1402 - 20:53

🔺🎥 کاروانسرای جهانی “مزینان”، امید رونق‌ گردشگری غرب خراسان

🔹کاروانسرای تاریخی “مزینان” در شهرستان “داورزن” و بین سبزوار به شاهرود، از آثار ارزشمند و شاخص غرب خراسان است که با ثبت به عنوان میراث جهانی، می‌تواند پای گردشگران را به این منطقه بیشتر باز کرده و آبی زیر پوست اقتصاد این خطه کویری بدواند.

🔹این کاروانسرا در زمره ۵۴ کاروانسرای ممتاز از ۲۴ استان کشور است که اواخر شهریور امسال، در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در پایتخت عربستان، در ردیف آثار تاریخی جهان به ثبت رسیده است.

🔹کاروانسرای شاه عباسی روستای مزینان، مربوط به دوره صفویه در مسیر جاده تاریخی ابریشم واقع شده که با شمارهٔ ۱۶۶۴ در فهرست آثار ملی ایران، ثبت شده است. مزینان، از دیرباز یکی از منازل مهم و حیاتی شاهراه قدیم و جاده ابریشم، بوده است.

🔹هر مسافری قصد سفر و عبور از این گذرگاه را داشته، در کاروانسرای مزینان اطراق کرده و یا اندک زمانی را در آن، استراحت میکرده است. مزینان کنونی مربوط به زمان قاجار است ولی کاروانسرا در دوران صفوی بنا شده و در بیشتر سفرنامه‌ ها از این بنای تاریخی و اهمیت آن، یاد شده‌ است.

🔺معماری منحصر به فرد و فاخر کاروانسرای مزینان داورزن

🔹از کاروانسرای مزینان، در بسیاری از سفرنامه ها با عنوان رباط شاه عباسی یاد شده است. این بنا بر اساس مدارک تاریخی به جا مانده در سال ۱۰۶۴ هجری قمری، توسط “حاج محمد طالب” برای افرادی که در راه مانده اند، ساخته و وقف شده است.

🔹این کاروانسرا از بیرون دارای پلان مستطیل شکل است که حیاطی مرکزی دارد و اتاق ها یا همان حجره ها و دیگر قسمت های کاروانسرا در اطراف حیاط قرار دارند. دروازه ورودی در قسمت شمالی کاروانسرا قرار دارد و برای ورود باید به آن سمت مراجعه کرد.

🔹سردر ورودی بنا دارای سه کتیبه است که ۲ عدد از آنها با سنگ مرمر سفید و یکی با سنگ خاکستری، ساخته شده است. جنس درب ورودی کاروانسرا چوبی است که بر روی ایوانی بلند بنا کرده اند که احتمالاً از درخت افرا درست شده است.

🔹در دوطرف ایوان آن، سه طبقه تاق‌نما واقع شده که تاق نمای وسطی و آخری به صورت مربع است و تاق نماهای طبقه اول و سوم به صورت مستطیل بوده که از طریق وروردی باریکی که این قوس هلالی روی آن زده شده، به اتاقک انتهای آن راه دارد.

🔹روبروی هر حجره، می توان ایوانچه ای همراه با تاق جناغی را مشاهده کرد که این الگو در تمام قسمت های کاروانسرا، تکرار شده است. شبستانی در قسمت جنوبی کاروانسرا در روبه روی درب ورودی وجود دارد که این بخش نیز دارای تاقی جناغی است.

🔹راهروهایی هم در پشت حجره ها وجود دارد که به عنوان اصطبل مورد استفاده بوده است و در کناره های این راهروها سکوهایی ایجاد شده است. نکته جالب توجه در مورد این سازه وجود حوض انباری در رو به روی در ورودی آن است.

🔹این حوض انبار، تامین آب کاروانسرا را بر عهده داشته است که تمامی عناصر آب انبارهای قدیمی را دارد و ۲ بادگیر نیز بر فراز آن قرار داده اند که کار تهویه فضا و خنک کردن آب را انجام می داده است.

🔹برای ساخت کاروانسرای مزینان و حوض انبار روبروی آن، از مصالحی همچون آجر و ملات گل و گچ استفاده کرده اند./ ایرنا

🔺ثبت کاروانسرا، مزینان را جهانی کرد

👤 علی عسکری، فعال فرهنگی و اجتماعی مزینان:

🔹با ثبت جهانی کاروانسرا بعنوان یکی از یادگارهای قدیمی، کهن دیار مزینان دوباره جهانی و پرآوازه شد و نام ماندگار آن بر زبانها افتاد.

🔹مزینان با عناوین “مزینان، مسینان و مزدینان”، هزاران سال است که چه قبل و چه بعد از اسلام با تربیت دانشمندان و اندیشمندان بزرگ، ابنیه تاریخی و موقعیت سوق الجیشی و اقتصادی، در مسیر راه باستانی ابریشم قرار داشته و با وجود چندین بارانداز و تیمچه، محل حضور تجار داخلی و خارجی شناخته شده بوده است.

🔹اتفاقات بسیار مهم تاریخی این دیار، در سفرنامه ها و آثار تاریخی آمده و در آثاری مانند “حدود العالم من المغرب الی المشرق”، “تاریخ بیهق”، “مطلع الشمس” و نیز کتاب “کویر” اثر جاودانه دکتر شریعتی، از مروت، ادب و هنر و جوانمردی و بزرگ منشی مردم و حکام مزینان، یاد شده است.

🔹با معرفی بیشتر این اثر جهانی و شرایط حضور گردشگران، صنعت گردشگری مزینان دوباره رونق می گیرد که می تواند تحول بسیار خوبی در وضعیت معیشت مردم کل خطه کویر ایجاد کند و جمعیت مهاجر آن را، دوباره به زادگاه خود برگرداند./ ایرنا

🔺مزینان داورزن، روستایی باشکوه در دل تاریخ

🔹مزینان، روستایی با هزاران افت و خیز و شکوه در طول تاریخ ۴ هزار ساله است که تاب آوری آن در برابر ناملایمات طبیعی و انسانی،‌ جاذبه های دیدنی فراوانی را در طبیعت، تاریخ و فرهنگ، به وجود آورده است.

🔹سرزمینی که ققنوس وار پس از هر حادثه سر از خاکستر خود برداشته و اگر خواهان شب های کویر به روایت “هبوط آدم” دکتر شریعتی در کویر هستید، باید به مزینان سفر کنید و اگر در پی لمس توصیفات خاطره انگیز کتاب نایاب “عبور از صحاری ایران” اثر “آلفونس گابریل” هستید، سفر به مزینان را از دست ندهید.

🔹مزینان، خاستگاه اندیشمندانی چون استاد محمدتقی شریعتی و فرزند برومندش علی شریعتی است که با نسیم دلنشین کویر و صدها جاذبه طبیعی و دیدنی، ریشه در خاک و سر بر آسمان دارد و امروز می رود که به مقصدی نوظهور گردشگران در غرب خراسان، تبدیل شود.

🔹مزینان ۱،۶۶۱ نفر جمعیت دارد و شغل بیشتر آنان کشاورزی و دامداری است. این روستا بیش از ۷۰ شهید و دهها ایثارگر، جانباز و آزاده تقدیم کشور کرده و وجود خانواده های چند شهیده، مزینان را از دیگر روستاهای غرب خراسان متمایز می کند./

🔺مزینان داورزن، روستایی با جاذبه های گردشگری متعدد

🔹کویر مزینان شهرستان داورزن در غرب خراسان و حاشیه جنوبی جاده سراسری تهران – مشهد، با چشم اندازهای طبیعی و تنوع زیستی، از پتانسیل بالایی برخوردار است و مناطق اطراف آن با جاذبه های اکوتوریستی فراوان، می توانند مقاصد خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی و علاقه مندان طبیعت باشند.

🔹مسجد جامع ، حوزه علمیه، بقعه امام زاده سیدحسین و آرامگاه سید اسماعیل در ۲ کیلومتری مزینان و در حاشیه “بهمن آباد”، تپه باستانی “بِل قوز” و خرابه های شهر قدیمی “بادغوس”، آب انبار و رباط شاه عباسی و یک بنای چاپارخانه و همچنین زادگاه دکتر علی شریعتی و کویر زیبای مزینان، از آثار تاریخی و گردشگری مزینان به شمار می روند.

🔹دهستان مزینان با قدمتی چند هزار ساله، از توابع شهرستان داورزن با اقلیم نیمه بیابانی، تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد، در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهر داورزن و ۸۰ کیلومتری غرب شهر سبزوار، قرار دارد./ ایرنا

🔺بخش پایانی

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3472

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.