• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

اعلام برنامه های روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار

  • کد خبر : 3496
  • 11 آبان 1402 - 10:44

🔺اعلام برنامه های روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار

👤 مهیار علوی مقدم، دبیر همایش:

🔹«سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی»، در روزهای اوّل و دوم آبان ۱۴۰۲ و با حضور شماری از پژوهشگران از کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، ارمنستان، عراق و اقلیم کردستان عراق و به همت دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار، در این دانشگاه برگزار می شود.

🔹ان همایش دو روزه که از زمان ثبت روز اوّل آبان در تقویم ملی کشور به عنوان «روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی (پدر نثر فارسی)» حال و هوای بین المللی یافته است، پس از ۱۱ دور برگزاری به صورت ملّی و از دوازدهمین دوره در آبان ۱۴۰۱ به صورت بین المللی برگزار می شود.

🔹این همایش با عنوان فرعی «بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی»، به موضوع بسیار ضروری و مهم «هویت» که به سان شناسنامه ملی ماست، می پردازد؛ موضوعی که متاسفانه در روزگار ما بسیار کمرنگ شده و رشد و بالندگی جامعه معاصر به ویژه نسل جوان، بدان سخت نیازمند است.

🔹هدف از بزرگداشت این گونه نویسندگان تاثیرگذار در فرایندهای فکری و فرهنگی جامعه، پرداختن به عناصر و مفاهیم فرهنگی جامعه است. برنامه های این همایش از عصر فردا ۳۰ مهرماه، در نشست دیدار و گفتگوی اهل هنر و نمایش و سینما با قطب الدین صادقی، از کارگردانان و نمایش نامه نویسان برجسته و مطرح ملی، آغاز می شود.

🔹در ادامه، کارگاه دراماتورژی «رویکردهای نوین در طراحی صحنه»، توسط میثم زندی که نویسنده و کارگردان حوزه نمایش است، پی گرفته می شود. به صدا درآمدن «زنگ بیهقی» در مدارس برگزیده سبزوار، در ساعت ۷:۳۰ صبح، آغازگر برنامه های اوّل آبان خواهد بود.

🔹مراسم افتتاحیه همایش سیزدهم، در روز اوّل آبان از ساعت ۸:۳۰ صبح در تالار استاد شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می شود و در این مراسم، پیام محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قرائت خواهد شد.

🔹محمد جعفر یاحقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران (شعبه خراسان)، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، از جمله سخنرانان افتتاحیه این همایش هستند.

🔹برگزاری آیین نامه اسب چوبی، اهدای نشان عالی سربداران و خوانش شعر توسط دو شاعر بلند آوازه افغانستان، نجیب بارور و عبدالغفور آرزو، از جمله دیگر برنامه های این مراسم است و در پایان، موزه نثر فارسی به طراحی، اجرا و ایده پردازی علی صادقی منش که برای نخستین بار برپا می شود، افتتاح خواهد شد.

🔹در این همایش دو روزه، شش کارگاه پژوهشی درزمینه های پیوند نثر کلاسیک فارسی و نثرهای پهلوی و اوستایی با هویت ملّی، جنبه های دراماتیک و نمایشی نثرفارسی، مطالعات حقوقی نثرفارسی، آشنایی با نسخه های خطی تاریخ بیهقی و  جایگاه موزه نثر فارسی در پیوند با هویت ملی، برگزار می شود.

🔹این کارگاه ها توسط استادان بارز و برجسته ای مانند محمد جعفر یاحقی، محمود جعفری دهقی، سید حسن امین، قطب الدین صادقی، مهدی سیدی و علی صادقی منش و نیز ۲۰ سخنرانی در چهار نشست تخصصی، توسط پژوهشگرانی از ایران، پاکستان، افغانستان، ارمنستان، عراق و اقلیم کردستان عراق، برگزار خواهد شد.

🔹انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، انجمن ایران شناسی، انجمن علمی استادان زبان و ادب فارسی، انجمن ایرانی تاریخ که از جمله انجمن های معتبر وزارت علوم هستند و نیز بنیاد فرهنگی زنده یاد دکتر علوی مقدم، اداره فرهنگ و ارشاد، مدیریت شهری سبزوار و نهادهای استانی  از جمله پشتیبانان علمی و معنوی گردهمایی بین المللی نثر پژوهان هستند.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰به روز ترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=3496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.