• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

مناره جنبان مسجد پامنار سبزوار، نماد بهره گیری از علم فیزیک

  • کد خبر : 746
  • 19 بهمن 1400 - 15:17
مناره جنبان مسجد پامنار سبزوار، نماد بهره گیری از علم فیزیک

رجبعلی لباف خانیکی اظهار کرد: مسجد پامنار سبزوار به شیوه «رازی» همانند مساجد فهرج یزد و جامع اصفهان ساخته شد. در آن گونه مساجد یک فضای ستون‌دار شبستان مانند در سمت قبله، یک صحن وسیع در سمت شمال شرق و رواق‌هایی در دو سوی شرق و غرب مسجد را شکل می‌دادند. از مصائبی که بر مسجد جامع سبزوار وارد گردیده، در کتاب تاریخ بیهق یاد شده است.

وی افزود: مسجد آدینه قصبه سبزوار در روزگار حمزه‌بن آذرک‌ الخارجی خراب گشته و مردم برای نماز جمعه و اعیاد خسروجرد، به آنجا می‌رفتند. بعد از آن واقعه، زنی ریسنده هزینه تجدید بنای مسجد جامع را تقبل کرد و مسجد تجدید بنا شد. «امیر احمدبن عبدالله‌ خجستانی» دستور داد برای آن، منبری از چوب آبنوس بسازند که نام احمد خجستانی به تاریخ ۲۶۶ ه‌.ق، بر آن نوشته شده است.

پژوهشگر و باستان‌ شناس خراسان‌رضوی ادامه داد: گویا مسجد خیلی دوام نیاورده؛ زیرا نوبتی دیگر «امیر ابوالفضل زیاری» در تاریخ ۳۷۰ هـ.ق، مسجد را به عمارت تبدیل کرد و در سال ۴۲۰ هـ.ق «خواجه امیرک دبیر»، مناره‌ای بر آن ساخت و آن مناره بر اثر زلزله‌ای در سال ۴۴۴ هـ.ق، فروافتاد. معمار که قصد تجدید بنای مناره را کرده بود، کمی از مناره را مجدداً تجدید بنا کرد.

خانیکی تصریح کرد: وی یک سال تجدید بنا را متوقف کرد تا نشست کند و سپس مناره را کامل کرد. آن مناره که در سال ۴۴۵ هـ.ق ساخته شد تاکنون باقی است. آن مناره از نوع مناره‌های جنبان همانند منارجنبان اصفهان و یزد و نمادی از فناوری و بهره‌ گیری از علم فیزیک، در هزار سال پیش بوده است.

وی گفت: در حال حاضر مسجد جامع قدیم سبزوار با وسعت ۳۵۰ مترمربع و معروف به «مسجد پامنار»، در حاشیه خیابان بیهق سبزوار و بر یک شبستان و صحن و ورودی واقع است. منار کهن مسجد یا همان منارجنبان به ارتفاع ۲۳ متر، در زاویۀ شمال‌غربی مسجد قرار دارد و بر بدنه مناره، با خط آجری «بسم الله الرحمن الرحیم، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین» نوشته شده است.

پژوهشگر و باستان‌ شناس خراسان‌رضوی یادآور شد: مسجد پامنار سبزوار در طول حیات خود، تغییر و تحولات فراوان یافته که آخرین تغییرات آن، کاشیکاری سردر و نمای پایه‌ های ایوان ورودی مسجد ظاهراً مربوط به سال ۱۳۷۲ است. همزمان بر دو طرفه ورودی مسجد نیز بخشی از سوره انسان بر روی کاشی نقش بسته است.

خانیکی تصریح کرد: اگرچه از این مسجد جامع اولیه سبزوار، اکنون تنها مناره آجری آن برجای مانده، ولی اصالت و صلابت آن، کافی است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر به خاطر دیدار و آشنایی با فناوری منارجنبان‌ها، از خطه تاریخی و عالم‌خیز سبزوار بازدید کرده و با مفاخر معماری ایران، از نزدیک آشنا می‌شوند.

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=746

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 25در انتظار بررسی : 24انتشار یافته : 1
  1. It is with sad regret to inform you that TopDataList.com is shutting down.

    We have made available over 300 million records for $149.

    Regards,
    TopDataList.com

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.