• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

مروری بر اخبار

عنابستانی: مؤسسهٔ آبادانی، در پیشرفت سبزوار بسیار مؤثر بوده و باید الگو قرار گیرد ممنوعیت عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه‌گذاری در مراکز عرضه پاسپورت ایرانی در میان ۱۰ پاسپورت آخر جهان عنابستانی: هرگز در انتصابات دخالت نکرده‌ام، اما مشورت داده‌ام و می‌دهم معادلۀ انتخابات در سبزوار کندی بهسازی محور سبزوار – بردسکن در حوزه سبزوار مروری بر ارقام فساد چای دبش نصب ۳۷ پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد بردسکن گامی فراتر از انتقاد بردارید! تلاش برای عدم ادغام دانشگاههای پیام نور جوین و جغتای هشدار وزش باد و بارش باران برای ۴ شهرستان غرب خراسان اضافه وزن ۳۱ درصد دانش آموزان غرب خراسان ورود فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر به سفره آب زیرزمینی اجرای روزانه حدود ۱۰۰۰ مترمربع آسفالت درسطح شهر سبزوار اجرای سه نمایش آیینی غرب خراسان در همایش ملی سربداران نگاهی به ویژگی های امرای سربداری مخالفت عنابستانی با ایجاد استان جدید در تهران پرمصرف بودن ۷۰ درصد مشترکان آب روستایی سبزوار انتشار کتاب خاطرات اولین امام جمعه سبزوار/ روایت عبدوس از تکوین انقلاب اسلامی در سبزوار نگاهی به برخی شهرهای مدعی استان شدن

آیین های رمضان در غرب خراسان

  • کد خبر : 866
  • 17 فروردین 1401 - 23:54

🔺آیین های رمضان در غرب خراسان/ از جزخوانی قرآن تا ملاقه زنی

🔹رسم و رسومات مختلفی همزمان با مناسبت های مذهبی، در بین مردمان غرب خراسان و از جمله سبزواریان، رایج بوده و هست و یکی از مهم ترین مناسبتها که مردم در سال آن را به عنوان بخش مهمی از زندگی خود می دانستند، مراسمات ویژه ماه مبارک رمضان است.

🔹با توجه به قدمت غرب خراسان و رسم و رسومات دیرینه در این منطقه و پایبندی به مردم به آنها در طول سال، می‌توان در ماه مبارک رمضان در غرب خراسان همانند دیگر مناطق کشور، نظاره‌گر مراسمات گوناگونی بود.

🔹در این ماه، شور و نشاط خاصی میان مردم منطقه نمایان است و در هنگام افطار و سحر طبل زنی، ملاقه زنی و نیز برگزاری سفره صلوات و یا پخت غذاهای محلی را شاهد هستیم. این برنامه ها همچون برنامه‌های مذهبی، اصالت خود را حفظ کرده اند.

🔹طبل زنی به هنگام سحر و یا شب خوانی، اقدامی بود که ساعتی قبل از اذان صبح، توسط فردی به نام طبال انجام میشد تا علاوه بر اینکه مردم برای خوردن سحری بیداری میشوند، فرصتی هم برای راز و نیاز در دل شب داشته باشند. البته که کار بدون هیچ مواجبی از سوی طبال و یا شب خوان، انجام میشد.

🔹طبال این کار را، نوعی ثواب برای خود میدانست. این کار هم به دو صورت شب خوانی و عبور از داخل کوچه ها و باخواندن اشعار مذهبی در مدح ائمه و یا ذکر خدا و یا به صورت طبالی به بالای پشت بام رفته و مردم را با نواختن طبل و جملات خاص بیدار می کردند.

🔹هر چند که در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، این اقدامات جای خود را به موبایل و دیگر دستگاههای هشدار دهنده داده، اما هنوز هم هستند افرادی که با نگاه ثواب، نزدیکان خود را برای دعا و خوردن سحری، بیدار می کنند.

🔹جزء خوانی قرآن، یکی دیگر از رسومی است که از قدیم همانند دیگر مناطق، در سبزوار نیز مرسوم بوده و در هر محل، یک یا چند خانه پایگاهی برای حضور همسایه ها می‌شدند و هر روز یک جزء از قرآن را می خواندند.

🔹البته این کار با حضور ملای قرآنی برگزار می شد تا علاوه بر خواندن قرآن، دیگر افراد و مخصوصا کوچکترها هم آموزش روانخوانی دیده و در ادامه به جمع قرآن خوانان، افزوده شوند.

🔹از جمله دیگر رسومات، احیا داری همزمان با شب های قدر بوده که هرسال پررنگ تر از گذشته در حال انجام است و اقدام دیگر مردمان غرب خراسان در این شبها، رسیدگی به ایتام و پخش بسته های ارزاق با الگو گیری از امیرمومنان است.

🔹صله رحم و افطاری دادن هم، از دیر باز در بین سبزواری ها رواج داشته و از آن، به عنوان فرصتی نام می بردند تا بتوانند کدورت ها را کنار بگذارند.

🔹این موضوع به این شکل بود که بزرگ خاندان در مراسم افطاری، همه افراد را دعوت میکرد تا اگر فردی از فرد یا افراد دیگری دلخوری و یا کدورتی داشت، با حضور در این مراسم از کدورت ها می گذشتند.

🔹در غرب خراسان رسم بوده که شب ۲۷ ماه رمضان و مصادف با کشته شدن ابن ملجم، پسر بچه ها به درب خانه همسایه ها می رفتند و با زدن ملاقه و یا قاشق، از صاحبخانه درخواست طعام و آجیل و شکلات می کردند.

🔹البته این کار، همیشه همراه با خواندن برخی از اشعار محلی، همراه بوده است. پخت انواع غذاهای سنتی نیز از دیگر عاداتی است که مادران در این ماه انجام می دادند.

🔹هدف آنها نیز، ترغیب هرچه بیشتر فرزندان خود برای روزه داری بود. پخت فتیر محلی از جمله این غذاهاست که با روغن محلی و انواع سبزی های کوهی، تولید می‌شود.

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان

@asrsabzevar
🔹ارتباط با ما:
@asrsabzevar_admin
🔹آدرس ما در اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/asr.sabzevar1

لینک کوتاه : https://asrsabzevar.ir/?p=866

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.